Praktyka - Audyty klimatyczne w szkołach

Zaktualizowano: 13 lip

Młodzieżowa Rada Gminy Pawłowice, Młodzieżowa Rada Gminy Łomianki, Młodzieżowa Rada Miejska Mikołowa, Młodzieżowa Rada Miasta Mysłowice, Młodzieżowa Rada Miasta Ostrołęki, Młodzieżowa Rada Miasta Wołomin


Audyty klimatyczne w szkołach, 2022


Celem praktyki jest przeprowadzenie przez uczniów i uczennice na terenie szkół tzw. audytów klimatycznych czyli pogłębionej analizy oddziaływania szkół na środowisko. Uczniowie za pomocą specjalnych formularzy badają szkoły pod kątem zużycia wody i energii, transportu, produkcji jedzenia, segregacji odpadów, wykorzystania pomocy naukowych itp.


Przed rozpoczęciem audytów uczniowie zostali poinformowani o projekcie podczas apelu szkolnego oraz obejrzeli film edukacyjny wprowadzający do tematu. Następnie z pomocą opiekuna zainteresowana młodzież została podzielona na zespoły zadaniowe przydzielone do konkretnych tematów (Grupa Woda, Odpady, Jedzenie, Pomoce Naukowe, Energia, Transport).


Po zakończonych audytach przedstawiciele wszystkich zespołów spotkali się na naradę klimatyczną, podczas której przeanalizowano wyniki audytów i zebrano wnioski z badań. Na ich podstawie uczniowie wspólnie z dyrekcją i nauczycielami wypracowali rekomendacje czyli tzw. Szkolną Agendę Klimatyczną czyli lista planowanych rozwiązań, które pozytywnie wpłyną na bezpieczeństwo klimatyczne szkół.

Wyniki agendy zostały następnie opublikowane na stronie internetowej szkoły oraz na tablicy informacyjnej.


Audyty zostały przeprowadzone w ramach projektu Młodzieżowe Rady Gmin dla demokracji i klimatu. Projekt finansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny.



Poniżej przedstawiamy przykłady działań, które zostały zrealizowane w ramach projektu:


Młodzieżowa Rada Miasta Ostrołęki

Czerwiec 2022

Podczas naszej wizyty w Ostrołęce mogliśmy zobaczyć efekty pierwszych działań podjętych w odpowiedzi na badanie i rozmowy ze społecznościami szkolnymi. Do tej pory radni zadbali już o segregację śmieci w swoich szkołach, postawili na zakup nowych koszy, pamiętając również o przestrzeni na zbieranie makulatury, baterii, elektrośmieci, czy korków od butelek, które potem zostaną przekazane na szczytny cel. Rozpoczęli proces wymiany żarówek na energooszczędne we wszystkich budynkach szkolnych. Zadbali o stworzenie zielonych przestrzeni w klasach i miejsce na popularny obecnie bookcrossing. Uruchomili kampanię reklamową przypominającą o oszczędności w zużywaniu wody. Pamiętając, że dbać o środowisko należy zawsze, nie tylko na terenie placówek, zatroszczyli się również o osoby dojeżdżające do szkoły rowerem ustawiając stojaki rowerowe dla uczniów i pracowników. Pomyśleć, że to dopiero początek ich działań...

Reszta działań podjętych po uzgodnieniu z dyrektorem realizowana będzie na jesieni po wakacyjnej przerwie.




Materiały do pobrania:


01.audyt-instrukcja
.pdf
Download PDF • 894KB

02.audyt-woda
.pdf
Download PDF • 12.37MB

03.audyt-energia
.pdf
Download PDF • 15.47MB

04.audyt-odpady
.pdf
Download PDF • 16.14MB

05.audyt-jedzenie
.pdf
Download PDF • 15.63MB

06.audyt-pomoce
.pdf
Download PDF • 15.65MB

07.audyt-transport
.pdf
Download PDF • 9.48MB

Materiały_dydaktyczne dla nauczycieli
.pdf
Download PDF • 15.75MB

Linki: